Thursday 9 August 2012

26 NGO anjur 'Janji Bersih' sambut Merdeka

KUALA LUMPUR: Gabungan 26 NGO akan menganjurkan program 'Janji Bersih' bagi menghitung detik kemerdekaan negara, 30 Ogos ini, di Dataran Merdeka.

Program yang bermula jam 10 malam itu diadakan bersebelahan pancutan air di Dataran Merdeka, dan dimulakan dengan deklamasi puisi daripada Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said, yang juga Pengerusi Bersama Bersih 2.0.

"Untuk meraikn kemerdekaan ini, kami dengan terbuka hati menjemput semua Malaysia - anak semua bangsa untuk bersama kami merayakan ketulenan Hari Merdeka.

"Kita telah banyak mendengar 'janji-janji' untuk perayaan sambutan merdeka tahun ini, kami tahu apa yang orang ramai mahu ialah Malaysia yang bersih dan adil sebagai sambutan kemerdekaan negara ke - 55 tahun," kata A. Samad Said pada satu sidang media, di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur Selangor, hari ini.

Beliau juga menyeru semua pihak yang hadir pada malam itu berpakaian warna kuning - warna rasmi Bersih 2.0, selain turut mengadakan perhimpunan pada masa dan malam yang sama di lokasi masing-masing.

Selain menolak untuk mengemukakan permit bagi tujuan himpunan itu, 'Janji Bersih' juga bukan merupkan satu himpunan demonstrasi, sebaliknya satu himpunan biasa untuk 'countdown' hari merdeka.

Pengerusi Empower, Maria Chin Abdullah, berkata pihaknya tidak melihat adanya keperluan untuk memohon permit polis bagi tujuan 'countdown' hari merdeka kerana ia satu program biasa di negara ini.

"Kita juga bukan cuba untuk 'hijack' program kerajaan, kami hanya cuba untuk mengambil kembali hak rakyat untuk menymbut kemerdekaan," tegas beliau lagi.

Ketika ditanya sekiranya terdapat 'larangan' dari pihak berkuasa untuk badan itu mengadakan 'countdown' tersebut, badan itu berkata phaknya tidak mahu memikirkan perkara tersebut kerana Dataran merdeka merupakan lokasi awal pengisytiharan kemerdekaan negara.

No comments:

Post a Comment