Friday 18 November 2011

PAS mahu cadangan guru kerja 9 jam dimansuh




KUALA LUMPUR, 17 Nov: PAS menggesa kerajaan memansuhkan cadangan menambah waktu kerja guru menjadi 9 jam sehari yang sedang dalam proses percubaan di beberapa buah negeri.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan itu bukan hanya akan membebankan guru, malah kesan lebih besar adalah kualiti pengajaran yang akan diterima pelajar.

"Selama ini guru memang banyak dibeban dengan kerja lain selain mengajar.

"Apa yang kita bimbang, guru-guru ini akan hilang tumpuan kepada 'core business' mereka itu mengajar.

"Jika perkara sedemikian berlaku, yang akan menjadi mangsanya adalah anak-anak kita, para pelajar semua," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas projek perintis guru bekerja 9 jam yang sedang dilaksanakan di Sarawak dan bakal diperluas di di Melaka, Pahang dan Johor.

Difahamkan seramai lebih 5,000 guru dan 104 sekolah di seluruh negara terbabit dalam projek perintis tersebut dengan guru sebelah pagi bertugas di sekolah mulai pukul 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan guru sebelah petang bertugas pukul 9.30 pagi hingga 6.30 petang.

Mahfuz yang juga ahli parlimen Pkok Sena pernah membangkitkan perkara sama di Dewan Rakyat Selasa lalu.

Mengulas lanjut, Mahfuz juga turut mempersoal tindakan kerajaan yang tidak membuat perbincangan terlebih dahulu dengan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan, NUTP, sebelum membuat keputusan melaksanakan projek perintis tersebut.

"Saya tak faham kenapa kerajaan boleh laksanakan perkara ini tanpa berbincang dan mendapat pandangan daripada pihak kesatuan guru.

"Apa salahnya bincang dahulu dengan mereka sebelum laksanakan," katanya lagi.

Sebelum ini, Presiden NUTP Hashim Adnan turut menyatakan bantahan dengan cadangan kerajaan itu.

Beliau menyifatkan tindakan tersebut 'boleh mematahkan semangat guru' disamping tidak praktikal kerana beberapa faktor.

Antaranya, sistem 2 sesi persekolahan yang masih dilaksanakan di kebanyakan sekolah.

Cadangan itu juga katanya, akan menambah beban dan tekanan kepada golongan pendidik yang tanggungjawab mereka selama ini tidak terhad kepada mendidik sahaja tetapi turut terlibat dalam pelbagai aktiviti kokurikulum dan kemasyaratan.

Dalam perkembangan lain, Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong semalam memberitahu Dewan Rakyat bahawa Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengeluarkan kenyataan dalam masa terdekat berhubung perkara itu.


PAS  Ipoh Timur-  Dah macam-macam bebanan yang sedia ada pun  tidak sanggup untuk ditanggung oleh para guru. Takkan nak jadi lilin yang terus membakar diri tanpa pedulikan diri sendiri? Kerajaan tidak berhati perut terus menzalimi guru. Guru insan yang paling mulia mendidik anak bangsa menjadi orang yang berguna. Mereka bukan setakat mendidik tetapi segala macam kerja perlu dilaksanakan selagi terdaya. Merekalah guru, kerani, jadi guru kelas, dah macam-macam lagi yang kadang-kala  tugas mereka lebih sibuk dari menteri. Yela hujung minggu dipenuhi kursus, program kokurikulum pulak kesian guru-guru. Pengorbanan mereka begitu besar dalam melahirkan seorang insan yang berguna di dunia dan akhirat. Semoga kerajaan ada sedikit perasaan simpati dan mansuhkanlah kerja 9 jam ni. Takut nanti 9 jam yang diharapkan tidak membawa apa-apa positif. Wallahualam.
 

No comments:

Post a Comment